אדם או ילד המאובחן עם הפרעת ספקטרום האוטיזם (ASD) נוטה להתקשות בתקשורת ומגעים עם אנשים אחרים, במצב המשפיע על פעילויות, משחק וכישורים מוגבלים. ריפוי בעיסוק מסייע לאוטיסטים לפתח מיומנויות אלו בבית ובבית הספר.
תפקיד ריפוי בעיסוק בטיפול באוטיזם
מרפאים בעיסוק מיומנים בהתפתחות האנושית ובמגעי אדם עם סביבתו באמצעות פעילויות יומיומיות. הם מומחים בהשפעות חברתיות, רגשיות ופיסיולוגיות של מחלות ופציעות. ידע זה מסייע להם לקדם מיומנויות לחיים עצמאיים בקרב מבוגרים או ילדים עם אוטיזם והפרעות התפתחותיות אחרות.
מרפאים בעיסוק עובדים כחלק מצוות כולל של הורים, מורים ואנשי מקצוע אחרים. הם מסייעים להגדרת מטרות פרטניות לאדם הסובל מאוטיזם. מטרות אלו כרוכות במגעים חברתיים, התנהגות וביצועים בכיתה. מרפא בעיסוק מסייע באמצעות שתי שיטות עיקריות: הערכה וטיפול.
ריפוי בעיסוק להערכת אוטיזם
המטפל בוחן ילדים כדי לקבוע אם הם מסוגלים לבצע משימות אותם הם צפויים לבצע בגילם, כגון הלבשה או משחק. לעיתים המטפל צופה בווידיאו בילד במשך היום על מנת לקבוע כיצד הוא מקיים מגעים עם סביבתו, כך שהוא מסוגל להעריך טוב יותר את סוג הטיפול לו הילד זקוק. המטפל בוחן כל אחד מההיבטים הבאים:
- אורך וכושר יכולת קשב.
- אופן המעבר לביצוע פעילויות חדשות.
- מיומנויות משחק.
- הצורך במרחב אישי.
- תגובות למגעים או סוגי גירויים אחרים.
- מיומנויות מוטוריקה כגון יציבה ושיווי משקל, או פעילות הכרוכה באחיזת חפצים קטנים.
- תוקפנות או סוגי התנהגויות פרועות אחרות.
- אופן התקשורת בין הילד והמטפל.
האופן בו ריפוי בעיסוק מסייע לאוטיזם
לאחר שהמרפא בעיסוק אוסף מידע, הוא יכול לפתח תכנית לילד. לא קיימת תכנית טיפול יחידה אידיאלית, אך התכנית מבוססת על טיפול אישי שהוכח כעובד באופן הטוב ביותר. ריפוי בעיסוק משלב מגוון שיטות המסייעות לילד להגיב טוב יותר בסביבתו.
שיטות אלו כוללות פעילות גופנית, כגון פעילות עם חוטים, חרוזים או הרכבת פאזלים, על מנת לסייע לילד לפתח מודעות תיאום גוף; פעילויות משחק המסייעות עם מגעים ותקשורת; פעילויות התפתחותיות, כגון צחצוח שיניים וסירוק שיער; ושיטות הסתגלות, כגון התמודדות עם מעברים.
יתרונות ריפוי בעיסוק לאוטיזם
המטרה הכללית של ריפוי בעיסוק היא לסייע לאדם הסובל מאוטיזם לשפר את איכות חייו בבית ובבית הספר. המטפל מסייע להצגת, שמירת ושיפור הכישורים כך שאוטיסטים יוכלו להיות עצמאיים ככל הניתן.
אלו הם חלק מהכישורים אותם מעודד מרפא בעיסוק:
מיומנויות יומיומיות. כגון הלבשה, צחצוח שיניים ורחצה.
מוטוריקה עדינה. הכרוכה בהחזקת חפצים, כתיבה, או גזירה במספריים.
מוטוריקה גסה. המשמשת להליכה, עלייה במדרגות או רכיבה על אופניים.
מיומנויות תפיסתיות. כגון ישיבה, יציבה, הבחנה בין צבעים, צורות וגדלים.
מודעות לגוף. והבחנה בקשר בינו לבין אחרים.
מיומנויות למידה. כגון קריאה וכתיבה.
מיומנויות פיתוח עצמי. כגון משחק, התמודדות, סיוע עצמי, פתרון בעיות, תקשורת ומיומנויות חברתיות.
הודות לפיתוח כישורים אלו במהלך ריפוי בעיסוק, ילד הסובל מאוטיזם מסגל את הכישורים הבאים:
- פיתוח קשרים עם בני גילו ומבוגרים.
- למידת התמקדות במשימות.
- למידת דחיית סיפוקים.
- ביטוי רגשות באופנים מתאימים יותר.
- עיסוק במשחק עם בני גילם.
- למידת ויסות עצמי.